Onderzoek van het NCKO wordt ook beschreven in vakbladen:
- Kiddo: Wat vind jij belangrijk bij pedaogogische kwaliteit? (2004, jrg. 8, p. 24-27)
- Management Kinderopvang (2004, jrg. 10(8/9), p. 34-37)
- BoiNK (2004, jrg. 9(4), p. 8-9);
- Tijdschrift Pedagogiek: Criteria voor kwaliteit van kinderopvang: Visies van sleutelfiguren (2005, jrg. 25, p. 243-261)
- Kinderopvang: Hoe meet je pedagogische kwaliteit? (2007, jrg 17 (5), p.26-27)
- Kinderopvang: Op de vingers gekeken (2008, jrg 18 (9), p. 38-39)
- Management_Kinderopvang: Meten is weten (2009, jrg 15 (12), p. 10-11)
- Kiddo: Alle leidsters voor de camera (2010, 8, p. 20-22)
- BBMP: Meten is weten: Pilot NCKO-Kwaliteitsmonitor bij KinderRijk (2010, augustus, september, p. 20-23)
- Management Kinderopvang: Kinderopvang Nederland test eigen kwaliteit (2011, jrg 16 (1), p.22)
- Management Kinderopvang: Nieuwe aankopingspunten voor pedagogische kwaliteit (08-09-2011, p. 28-29)
- Management Kinderopvang: Prettiger in een goed pedagogisch klimaat (2011, jrg 11 (4), p. 12-14)
- BBMP: Resultaten NCKO-Kwaliteitsmonitor bij KinderRijk (2011, oktober, p. 6)
- Management Kinderopvang: Interactievaardigheden verbeteren (2014, november, p.10-11)
- KIDDO: Kleine veranderingen grote gevolgen (2015 (3), p. 20-22)
- Kinderopvang: Niets zo effectief als videobeelden (2015, mei, p. 22-24)
- Management Kinderopvang: Basiscursus of vijf sterren (2016, mei (13), p.20-12)