Kwaliteit onder druk: De kwaliteit van opvang in Nederlandse kinderdagverblijven tussen 1995 en 2001
Mirjam Gevers Deynoot-Schaub & Marianne Riksen-Walraven
In 2001 werd de pedagogische kwaliteit van de Nederlandse kinderopvang onderzocht in 51 groepen van 39 kinderdagverblijven, met behulp van de Infant/Toddler Environment Scale (Harms et al., 1990). De uitkomsten hiervan werden vergeleken met de kwaliteits uitkomsten van een andere studie in 1995 van Van IJzendoorn et. Al. (1995). De gemiddelde kwaliteit en de scores van de subschalen ‘activiteiten’ en ‘luisteren en praten’ waren significant lager in 2001 dan in 1995. Daarnaast bleek dat kinderdagverblijven die in de recente 6 jaar werden opgericht (allen niet gesubsidieerd) significant lager scoorden dan de al eerder opgerichte, meestal gesubsidieerde, kinderdagverblijven.
Dit artikel is verschenen in Pegagogiek, 22, 109-124 (2002).