Does training matter? A meta-analysis and review of caregiver training studies
Ruben Fukkink & Anna Lont
Een overzichtsstudie van studies die zijn verschenen in de periode 1980-2005 laat een significant positief effect zien van training op de compteenties van leidsters in de kinderopvang. De resultaten uit de meta-analyse zijn kleiner wanneer er geen vast curriculum is, de training op meerdere plaatsen wordt gegeven en er sprake is van grootschalige programma's. De effecten zijn ook kleiner wanneer tests zijn afgenomen die niet direct aansluiten op de inhoud van de training. De resultaten zijn eveneens bescheidener voor het vaardigheden-domein, vergeleken met het kennis- en attitudedomein.
Een klein deel van de studies waar effecten zijn gemeten bij zowel leidster als kinderen, ondersteunt de veronderstelde link van leidstertraining naar verbetering van leidstercompetenties en de uiteindelijke positieve beïnvloeding van het gedrag van het kind in het kinderdagverblijf, al was dit effect niet statistisch significant door het geringe aantal studies.
De resultaten geven aanleiding om instructie op te nemen in de beroepsopleiding van leidsters die specifiek gericht is op pedagogische competenties en de leidster-kind interactie.
Dit artikel is verschenen in Early Childhood Research Quarterly, 22 (3), 294-311